Uchwała Nr III/12/02
Rady Miejskiej w Jezioranach
z dnia 17 grudnia 2002 roku
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych na 2003 rok
Na podstawie art. 41 ust..2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi( jednolity tekst Dz.U. Nr 147 z 2002 r. poz. 1231 z późn.zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 rok, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Nr XXVII/263/01 Rady Miejskiej w Jezioranach z dnia 31 grudnia
2001 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych na 2002 rok, zm. uchwała Nr XXX/281/02 z dnia 26 kwietnia 2002roku,
Nr XXXI/284/02 z dnia 19 czerwca 2002roku, Nr XXXIII/293/02 z dnia 9 sierpnia 2002 r.Nr
XXXIV /301/02 z dnia 9 października 2002 r.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2003 roku i podlega wywieszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Jezioranach.
Przewodniczący Rady Miejskiej
mgr Jan Ignatowicz
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
na 2003 rok
WSTĘP
Dominującym współcześnie problemem nurtującym nasze społeczeństwo jest
niewątpliwie sprawa alkoholizmu. Analiza skali i zjawiska patologii prowadzi do
słusznego wniosku, iż stoimy w obliczu poważnego zagrożenia ładu społecznego, a brak
skutecznych działań prowadzi do głębokiego kryzysu.
Ustawa z dnia 26 października 1982 roku z późn. zm. o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi w art. 41 stanowi, że :
„Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych
należy do zadań własnych gminy”. Ustawa dobitnie podkreśla odpowiedzialność społeczności
lokalnej i jej liderów za kształtowanie polityki wobec alkoholu.
Rada Miejska w Jezioranach świadoma zagrożeń, jakie niesie nadużywanie napojów
alkoholowych uchwala corocznie Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych.
Propozycje przedstawione poniżej są w znacznym stopniu kontynuacją zadań
realizowanych w latach ubiegłych głównie poprzez :
1. zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych
od alkoholu,
2. udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
3. prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, w szczególności
dzieci i młodzieży,
4. wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
Jednym z niezbędnych warunków dalszej pracy jest dokładna diagnoza
i usuwanie przyczyn oraz skutków istniejącego zjawiska. Pozyskując dane o problemach
alkoholowych oraz zasobach i deficytach związanych z tym obszarem, sporządzona została
mapa problemów alkoholowych w gminie, która jest wyznacznikiem celów i działań
związanych z realizacją gminnego programu.
I Charakterystyka Gminy.
1. Środowisko lokalne
Jeziorany są gminą liczącą około 8.500 mieszkańców. Jest to gmina typowo rolnicza, część mieszkańców pracuje w gospodarstwach indywidualnych, część to byli pracownicy Państwowych Gospodarstw Rolnych i Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych.
Ogółem w gminie jest 828 bezrobotnych, w tym 662 nie uprawnionych do zasiłku .
Zmiany społeczno-gospodarcze stworzyły nowe uwarunkowania, które w wielu rodzinach stały
się zagrożeniem dla prawidłowego ich funkcjonowania. Pogarszająca się sytuacja materialna
obniżyła poziom i styl życia, a bezradność, bezczynność i marazm spowodowała szerzenie
się patologii, a w szczególności alkoholizmu, który często dotyczy też młodzieży i kobiet
Nadużywanie alkoholu jest zjawiskiem kryminogennym. Popularne przestępstwa
wynikłe po spożyciu alkoholu to: zakłócenia porządku i ładu publicznego, wykroczenia
drogowe, wypadki drogowe , kradzieże, bójki a także przemoc.
Problem alkoholowy w szczególny sposób dotyka najuboższe warstwy społeczeństwa.
W naszej gminie 666 rodzin korzysta z pomocy społecznej z czego około 100 rodzin w
sposób bezpośredni lub pośredni dotyka problem nadużywania alkoholu.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych podejmuje działania w stosunku do osób nadużywających alkohol poprzez rozmowy motywujące do podjęcia leczenia z tymi osobami i członkami rodzin, oraz kierowanie do biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia.
2. Rynek napojów alkoholowych
Uchwałą Rady Gminy w Jezioranach przyjęto 40 punktów sprzedaży napojów alkoholowych (z wyjątkiem piwa) w sprzedaży detalicznej i 10 punktów w sprzedaży gastronomicznej. Punkty poza miejscem sprzedaży otrzymały 45 zezwoleń na handel napojami do 4,5% oraz piwem, 35 zezwolenia powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu i 12 zezwoleń powyżej 18% zawartości alkoholu oraz 5 punktów sprzedaży napojów alkoholowych na miejscu. Jeden punkt sprzedaży napojów alkoholowych przypada na 212 mieszkańców.
II. STAN ZASOBÓW W ZAKRESIE ROZWIĄZYWA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
Gmina posiada wykwalifikowaną kadrę, która poprzez prowadzenie zajęć
profilaktycznych, dyżurów w punkcie konsultacyjnym, organizowaniu zajęć sportowo -
rekreacyjnych i kulturalnych realizuje gminny program rozwiązywania problemów alkoholowych i tak :
1. Kurs w zakresie Rozwiązywania Lokalnych Problemów Alkoholowych ukończyła- 1 osoba,
2. Kurs podstawowy z ogólnej wiedzy na temat rozwiązywania problemów alkoholowych – 10 osób,
3. Szkolenie warsztatowe przygotowujące do praktycznej pracy z grupami psychologicznymi – 2 osoby,
4. Szkolenie dla nauczycieli prowadzących zajęcia w szkole w zakresie profilaktyki ukończyło program:
- „Spójrz Inaczej” – 10 osób,
- „Tak czy Nie” – 2 osoby,
- „Tajemnica zaginionej skarbonki” – 20 osób,
- „Dziękuję Nie” – 2 osoby,
- „Przeciwdziałanie i pomoc wobec ofiary i sprawcy
przemocy” – 2 osoby
- „Cukierki „ – 11 osób
III. CELE GMINNEGO PROGRAMU.
Rada Miejska w Jezioranach wyznacza następujące cele działania i ograniczania dostępności zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości :
1. Zmniejszanie ilości alkoholu spożywanego przez młodzież,
2. Zmniejszanie ilości nowych przypadków uzależnień,
3. Zmniejszanie rozmiarów uszkodzeń zdrowia oraz degradacji psychofizycznej spowodowanych nadużyciem alkoholu,
4. Zmniejszanie ilości dolegliwości alkoholowych, zaburzeń życia rodzinnego związanych z nadużywaniem alkoholu, a w szczególności ochrona przed przemocą,
5. Zmniejszanie naruszeń prawa na rynku alkoholowym,
6. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i współuzależnionych,
7. Kształtowanie wśród mieszkańców gminy postaw trzeźwościowych,
8. Promowanie kompleksowych programów profilaktycznych.
Dla właściwej realizacji zadań własnych w zakresie rozwiązywania
Problemów Alkoholowych Burmistrz Miasta powołał pełnomocnika
1. Zadania pełnomocnika Burmistrza :
- prowadzi w imieniu Burmistrza działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych,
- współpracuje z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- odpowiada za prawidłowe określenie kosztów oraz nadzór nad realizacją zadań zleconych,
- odpowiada merytorycznie i formalnie za prawidłowość
środków przeznaczonych na realizację zadań poprzez podpisywanie dyspozycji
wypłat umów zleceń z podmiotami i osobami realizującymi zadania,
- zawiadamia członków Komisji o terminie i miejscu posiedzenia Komisji w
formie telefonicznej lub pisemnej,
- zawiadamia osoby nadużywające alkohol o terminie zgłoszenia się do zespołu
do spraw motywowania i kierowania na leczenie,
- przewodniczy posiedzeniu Komisji w razie nieobecności przewodniczącego,
- przyjmuje wnioski o skierowanie na leczenie osób nadużywające alkohol,
- uczestniczy w rozprawach sądowych Sądu Rejonowego jako wnioskodawca –
przedstawiciel Komisji,
- prowadzi i przechowuje dokumentację związaną z pracą Komisji
Burmistrz powołał także Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w składzie 6 osobowym.
2. Zadania komisji :
- kreowanie lokalnej polityki wobec alkoholu poprzez aktywny udział
w tworzeniu i opiniowaniu lokalnych aktów prawnych,
- wspieranie pełnomocnika Burmistrza w realizacji gminnego programu,
- popularyzowanie nowoczesnej wiedzy z zakresu profilaktyki rozwiązywania
problemów alkoholowych,
- prowadzenie kontroli przestrzegania warunków sprzedaży, podawania i
spożywania napojów alkoholowych
- działanie zmierzające do poddania się leczeniu odwykowemu osób
uzależnionych od alkoholu.
IV. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Członkowie Komisji za realizację gminnego programu otrzymują ze środków pozyskanych z koncesji wynagrodzenie w formie diety naliczonej procentowo od najniższego wynagrodzenia ogłoszonego w Monitorze Polskim w następujących wysokościach ( brutto ) :
- pełnomocnik Burmistrza 60 % miesięcznie ( koordynacja pracy w
zakresie realizacji Gminnego Programu ),
- przewodniczący komisji 25% miesięcznie ( koordynacja realizacji
zadań Gminnej Komisji ),
- członkowie Komisji 20 % ( za realizację zadań programowych).
Wynagrodzenie przysługuje za miesiąc, w którym przynajmniej dwukrotnie zostały
zlecone przez pełnomocnika do realizacji zadania a podstawą wypłaty jest :
- zlecenie pełnomocnika wykonania określonych zadań,
- lista obecności członków komisji zatwierdzona przez
przewodniczącego,
- złożone sprawozdanie z wykonanych zadań.
Cele gminnego programu będą realizowane poprzez pięć zadań wymienionych w ustawie
o wychowaniu w trzeźwości. Finansowanie tych zadań będzie dokonywane w ramach
środków budżetowych Gminy pozyskanych z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż
napojów alkoholowych wnoszonych przez handlowców. Zadania poniżej wymienione mogą
być również finansowane z dotacji celowych Wojewody oraz Państwowej Agencji
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, a także z darowizn i innych wpływów od osób
fizycznych bądź prawnych.
V. Zadania Gminnego Programu.
Zadanie 1
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych poprzez :
1) Umożliwienie każdemu pacjentowi i jego rodzinie bezpłatnego korzystania z usług placówki odwykowej, pomoc w podjęciu leczenia – w tym zorganizowanie dojazdu do placówki odwykowej;
2) Poszerzenie zakresu dostępności i oddziaływań informacyjnych punktu konsultacyjnego;
a) prowadzenie rozmów motywacyjnych do podjęcia
leczenia oraz rozmów interwencyjnych,
b) pomoc psychologiczna, informacyjna z zakresu
problemów uzależnień, problemów wychowawczych,
c) organizowanie pomocy terapeutycznej
i rehabilitacyjnej,
d) prowadzenie biblioteczki tematycznej, prenumerata,
czasopisma, zakup materiałów edukacyjnych, ulotek, plakatów itp.,
e) utrzymanie punktu konsultacyjnego, ponoszenie opłat z tytułu: czynszu, energii, wody, telefonu, doposażenie punktu, zakup materiałów biurowych, obsługa księgowa itp.
Zadanie 2
Udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą.
Zadanie to realizowane jest poprzez:
1) Działalność punktu konsultacyjnego dla ofiar przemocy w rodzinie,
w tym:
a) utworzenie punktu pierwszego kontaktu,
b) współpraca z policją, szkołą, ośrodkiem pomocy społecznej, służbą
zdrowia,
c) działalność edukacyjna, rozpowszechnianie tematycznych informatorów, broszur, plakatów, ulotek,
d) umożliwienie uzyskania schronienia dla ofiar przemocy domowej.
2) Działalność komisji w zakresie podejmowania czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu poddania się leczeniu odwykowemu:
a) zlecenie wykonania opinii biegłego o stopniu uzależnienia ,
b) występowanie do sądu z wnioskiem o podjęcie leczenia przez osoby uzależnione.
Zadanie 3
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej,
w szczególności dla dzieci i młodzieży poprzez :
1 ) organizowanie, prowadzenie i dofinansowanie zajęć w szkołach na terenie gminy, gminnych programów profilaktycznych, zakup materiałów do tych programów,
2 ) wspieranie działań propagujących zdrowy styl życia poprzez:
a) organizowanie zajęć sportowo – rozrywkowych oraz konkursów z zakresu
wiedzy o alkoholu,
b)organizowanie spartakiady trzeźwościowej,
3)organizowanie i finansowanie spektakli teatralno –widowiskowych koncertów
profilaktycznych,
4 ) organizowanie czasu wolnego dzieciom i młodzieży,
5 ) organizowanie i finansowanie zorganizowanego wypoczynku,
6 ) prowadzenie zajęć rekreacyjno – profilaktycznych podczas imprez sportowych, festynów,
7 ) przygotowywanie realizatorów programów profilaktycznych,
8) współpraca z mediami, prasą w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałanie przemocy w rodzinie,
9) finansowanie i organizowanie szkoleń, kursów, konferencji specjalistycznych,
a)organizowanie szkoleń i kampanii edukacyjnych w zakresie rozwiązywania problemów
alkoholowych,
b) wspieranie kształcenia w dziedzinie profilaktyki.
Zadanie 4
Prowadzenie kontroli w zakresie przestrzeganie zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży w trybie określonym w ustawie z dnia 26 pażdziernika 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (jednolity tekst Dz. U. Nr 147 z 2002 r. poz. 1231 z późn. zm.) a w szczególności:
a) przypadków sprzedaży alkoholu: nieletnim, osobom których zachowanie wskazuje na to iż są w stanie nietrzeźwości, na kredyt lub pod zastaw,
b) reklamy, promocji napojów alkoholowych,
c) wprowadzania do obiegu napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł,
d) obecności wymaganych przepisami prawa tablic informacyjnych o zakazie sprzedaży napojów alkoholowych młodzieży do l8 lat oraz nietrzeźwym, jak również informacji o szkodliwości spożycia alkoholu,
e) naruszeń porządku publicznego w miejscu sprzedaży i najbliższej okolicy,
f) stwierdzenia sprzedaży alkoholu bez wymaganego zezwolenia .
Zadanie 5
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej
rozwiązywaniu problemów alkoholowych. Realizacja tego zadania oznacza :
Udzielanie dotacji dla organizacji pozarządowych, które zgodnie ze swoim statutem realizować będą zadania z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Szczegółowe zasady udzielania dotacji określają przepisy art. 118 w związku z art. 71 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 144,poz.932 z późn. zm.)
Organizacja pozarządowa składa wniosek zgodnie z zasadami i terminami określonymi w obowiązującej Uchwale w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku i sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania.
- Wspieranie działalności stowarzyszeń i lokalnych koalicji trzeźwościowych mających charakter profilaktyczny.
a )dofinansowanie do pobytu na spotkaniach trzeźwościowych, konferencjach itp.
- Tworzenie grup samopomocowych „ Al.-Anon” , „Al.- Aten”, oraz wspieranie istniejącej grup „ AA.”